روزه داری متناوب به سه مرد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کرد که از تزریق انسولین بی نیاز شوند

10 اکتبر 2018 - به گزارش محققان کانادایی سه مرد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین بودند، پس از روزه داری متناوب از تزریق انسولین بی نیاز شدند.
تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب، استراتژی موثری برای کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع دو است و همچنین می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.
این استراتژی تنها با مشورت با پزشک باید اتخاذ شود، به خصوص اگر شما تحت درمان با داروهای کاهنده گلوکز مانند انسولین باشید.
در این مطالعه که توسط دکتر Jason Dung، مدیر پزشکی برنامه مدیریت شدید رژیم غذایی در تورنتو رهبری شد، سه مرد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین بودند، چند بار در هفته در برنامه ی روزه داری 24 ساعته شرکت کردند.آنها در روزهایی از هفته که روزه دار بودند فقط شام می خوردند، اما مجاز به مصرف آب، قهوه و سوپ آبکی بودند.
این سه مرد میانسال در طی 25 سال گذشته با دیابت نوع 2 زندگی می کردند وقبل از این مطالعه تحت درمان با انسولین بودند.
این مردان در حدود 10 ماه در برنامه ی روزه داری متناوب شرکت کردند. در طی یک ماه از شروع برنامه ی روزه داری متناوب، از تزریق انسولین بی نیاز شدند.دو نفر از مردان همچنین مصرف سایر داروهای دیابت خود را متوقف کردند. همه آنها کاهش وزن و کاهش قند خون ناشتا را تجربه کردند.
محققان بر مزایای روزه داری متناوب بر کاهش مقاومت به انسولین تأکید کردند.آنها گفتند: اثربخشی "ناشتا درمانی" بر معکوس کردن مقاومت به انسولین، موجب کاهش نیاز به درمان با انسولین و حفظ کنترل قند خون گردید. علاوه بر این، بیماران مقدار قابل توجهی از وزن بدن خود را از دست دادند، همچنین اندازه ی دور کمر وHbA1c  آنها کاهش یافت.
از آنجائیکه هر سه بیمار از مصرف انسولین بی نیاز شدند، هیچکدام هیپوگلیسمی شدیدی را تجربه نکردند. در سایر مطالعات بر روی روزه داری و دیابت، به خطر ابتلا به هیپوگلیسمی اشاره شده و تاکید کرده اند که مدیریت انسولین در هنگام ناشتا باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
با این حال، دکتر Fung می گوید: متقاعد نمودن بیماران در مورد اثربخشی فراتر رژیم غذایی و تغذیه درمانی، نسبت به دارو در درمان دیابت نوع 2 غیر ممکن است.
وی گفت: مردم بیشتر بر روی داروها برای درمان دیابت نوع 2 متمرکز هستند، اما این یک بیماری مرتبط با رژیم غذایی است. وی افزود: هزاران بیمار در برنامه ی خود از فواید ناشتا بهره مند شده اند.
مطالعات بیشتری در آینده باید برای تایید این یافته ها صورت گیرد، زیرا تنها سه بیمار در این تحقیق جدید شرکت داشتند.اما تحقیقات روز افزون نشان می دهد که چگونه تغییر رژیم غذایی می تواند سلامت ما را بهبود بخشد، و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، روش روزه داری متناوب می تواند یک درمان تغذیه ای قابل توجه باشد.نتایج این تحقیق در BMJ Case Reports منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/intermittent-fasting-helps-three-men-with-type-2-diabetes-come-off-insulin-94631853.html